Fleet managers staan voor nieuwe uitdagingen met de opkomst van elektrische voertuigen (EV's), waaronder het vergoeden van thuisladen aan de werkelijke kost. Dit onderwerp leeft enorm, omdat werkgevers wettelijk verplicht zijn om EV-gebruikers correct te vergoeden voor de stroom die zij thuis gebruiken om hun voertuigen op te laden. Maar hoe ga je hiermee om, en wat komt er allemaal bij kijken?
In België worden in regel werknemers met een salariswagen vergoed door hun werkgever voor het thuis opladen van hun voertuig. Om dit fiscaal vrijgesteld te doen binnen het kader VAA salariswagen mag deze vergoeding de werkelijke kost wel niet overschrijden. Indien de vergoeding te hoog is kan dit immers als verdoken loon gecatalogeerd worden met fiscale boetes tot gevolg. Een vergoeding anders dan de werkelijke kost zowel te hoog als te laag is sowieso ook een potentiële bron van ergernis tussen werknemers en werkgever en zelfs tussen werknemers onderling , wat vanuit HR oogpunt best te vermijden is
Dit betekent dat er een duidelijke regeling en oplossing moet zijn waarbij de werknemer kan aantonen hoeveel stroom er is verbruikt voor het laden van de wagen en welke werkelijke kost hieraan verbonden was.
Er zijn verschillende aspecten waar je als fleet manager rekening mee moet houden bij het organiseren van de thuislaadvergoeding:
Indien werkgevers de werkelijke kost van thuisladen niet correct vergoeden, riskeren zij financiële, fiscale en HR problemen. Werknemers kunnen hun rechten opeisen, en bij controle door de overheid kunnen er sancties volgen.
MobilityPlus biedt een eenvoudige en doeltreffende oplossing voor het vergoeden van thuisladen aan de werkelijke kost. Met onze slimme laadsystemen wordt het stroomverbruik automatisch geregistreerd en kan er een correcte vergoeding worden uitbetaald, zonder administratieve rompslomp. Wij zorgen ervoor dat alles conform de fiscale wetgeving verloopt, zodat jij je kunt richten op het beheer van je vloot, zonder zorgen over thuislaadvergoedingen.