De Complexiteit van Fleet Management in het Tijdperk van Elektrificatie: Focus op Laadinfrastructuur en Energiebeheer

De Complexiteit van Fleet Management in het Tijdperk van Elektrificatie: Focus op Laadinfrastructuur en Energiebeheer

De elektrificatie van wagenparken en de steeds veranderende wetgeving hebben de rol van Fleet Managers complexer gemaakt dan ooit. Fleet Managers moeten nu ook nadenken over waar en hoe al deze voertuigen worden opgeladen. Kosten, energiebeheer en laadinfrastructuur spelen hierbij een cruciale rol.

Laadinfrastructuur: De Grootste Uitdaging voor Fleet Managers

De vraag die steeds terugkomt: waar gaan we laden en hoe begin je eraan? Fleet Managers staan voor de uitdaging om niet alleen te zorgen voor voertuigen, maar ook voor de juiste infrastructuur om deze voertuigen op te laden. Dit kan op verschillende locaties en manieren, wat de complexiteit vergroot:

  1. Laden op het werk: Bedrijven moeten investeren in het installeren van laadstations op kantoorlocaties. Dit vraagt niet alleen om planning en investering, maar ook om het beheer van de energiecapaciteit, waarbij rekening moet worden gehouden met piekbelastingen en het balanceren van de energievraag tijdens werktijden.
  2. Thuisladen: Werknemers die hun EV’s thuis opladen, stellen nieuwe vragen op het gebied van vergoeding en administratie. Hoe vergoed je thuislaadkosten aan werkelijke kost? En wat als een werknemer verhuist of het bedrijf verlaat? De administratieve complexiteit hiervan kan enorm zijn.
  3. Laden onderweg: Voor wagenparken die onderweg veel kilometers maken, zoals in de logistieke sector, is het belangrijk om ook rekening te houden met publieke laadpunten. Dit vereist samenwerking met externe laadnetwerken en de integratie van roaming-oplossingen om medewerkers gemakkelijk te laten laden op verschillende locaties.

AC- of DC-laden? De Juiste Technologie Kiezen

AC-laden is doorgaans langzamer maar goedkoper en ideaal voor thuisladen of op kantoor. DC-laden is daarentegen sneller, maar vereist zwaardere en duurdere infrastructuur. Dit is vooral interessant voor bedrijven die onderweg of op strategische locaties snelladers willen aanbieden. Het bepalen van de juiste mix tussen AC- en DC-laadstations hangt af van het gebruiksprofiel van het wagenpark en de behoefte aan laadsnelheid.

Energiebeheer en Kostenbeheersing: Hoe Houd Je Alles in Balans?

Het beheer van een elektrisch wagenpark brengt ook uitdagingen op het gebied van energie en kosten met zich mee. Fleet Managers moeten nadenken over het optimaliseren van de Total Cost of Ownership (TCO), waarbij niet alleen de kosten van voertuigen en onderhoud worden meegenomen, maar ook de fluctuaties in elektriciteitsprijzen en het efficiënt inzetten van laadinfrastructuur.

Bovendien is energietarievenbeheer een complex vraagstuk. Wat zijn de kosten voor laden tijdens piekuren? Is er een manier om het opladen te sturen naar momenten van lage vraag, zodat er geprofiteerd kan worden van lagere tarieven? Hier kan slim energiebeheer uitkomst bieden, zoals het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen of het implementeren van dynamische laadtarieven.

Wetgeving en Vergoedingsbeleid: Hoe Houd Je Alles Bij?

De wetgeving rondom elektrisch laden is continu in beweging, zowel op nationaal als Europees niveau. Fleet Managers moeten op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van subsidies, emissieregels en vergoedingen voor thuisladen. In België is bijvoorbeeld de wetgeving rondom de vergoeding van laadkosten thuis aan werkelijke kost complex, en kan dit voor veel administratie zorgen.

Daarnaast moeten er heldere beleidslijnen worden opgesteld voor werknemers die gebruikmaken van thuislaadstations. Wat gebeurt er als een werknemer het bedrijf verlaat of verhuist? Is het laadstation eigendom van de werknemer of van het bedrijf? Deze vragen vereisen niet alleen juridische duidelijkheid, maar ook praktische oplossingen om de administratieve rompslomp te minimaliseren.

Strategieën voor Succes: Hoe Tackle je Deze Uitdagingen?

Om deze uitdagingen effectief aan te pakken, kunnen Fleet Managers gebruik maken van de volgende strategieën:

  • Flexibele Laadoplossingen: Investeren in een mix van laadstations voor verschillende locaties (werk, thuis en onderweg) zorgt voor een flexibele laadinfrastructuur die aansluit bij de behoeften van het bedrijf.
  • Energiebeheer Integreren: Door slim energiebeheer te integreren in de laadinfrastructuur kunnen kosten worden geoptimaliseerd. Denk aan het inzetten van hernieuwbare energie voor het laden en het gebruik van dynamische tarieven.
  • Samenwerking met Externe Partners: Samenwerken met externe partijen die gespecialiseerd zijn in laadoplossingen, zoals MobilityPlus, kan helpen om de complexiteit van installatie, beheer en energiegebruik te verminderen. Bovendien kunnen zij adviseren over de juiste keuzes tussen AC- en DC-laden, en ondersteuning bieden bij energiebeheer en laadtoegang.
  • Heldere Laadpolicy's: Het opstellen van duidelijke beleidslijnen rondom thuisladen, vergoedingen en het gebruik van laadstations zorgt voor minder administratieve lasten en maakt het eenvoudiger voor werknemers om over te stappen op elektrisch rijden.

Met deze strategieën kan de overstap naar een duurzaam en efficiënt elektrisch wagenpark soepeler verlopen en kan de Fleet Manager zich richten op een toekomstbestendig wagenpark dat voldoet aan alle eisen van de elektrificatie.